Til daglig rådgiver Mikael Pedersen bankkunder, når de bliver sat til inkasso. Selv fik han og kollegerne hjælp af FTF-A, da dele af deres afdeling stod for at skulle outsources.

Som oftest har kunderne været gennem en hård tid, når de møder Mikael Pedersen.
”Mange gange er folk kede af det, fordi nogen, de stolede på, har vendt dem ryggen. Det sværeste er, når kunderne er syge. Jeg kan hjælpe dem med deres økonomi, men jeg kan ikke gøre dem raske.”
Mikael Pedersen forsøger da også at strække sig så langt, han kan for at hjælpe dem, han møder i sit arbejde som inkassorådgiver i Nordea.
”Jeg tager mig af de kunder, der ikke kan klare deres boliglån i kreditforeningen eller banken. Og det handler mest om at få en dialog med dem om, hvordan de bedst kommer videre fra et hus, som de ikke længere har råd til,” siger han.
Ikke sjældent er kunderne lidt nervøse, når de skal tale med Mikael Pedersen og hans kolleger.
”Mange gange tror folk, at når de kommer til inkasso, så står der en rocker-lignende type og venter på dem. De frygter noget, som de har set på film. Så jeg bruger noget tid på at forklare kunderne, hvordan virkeligheden ser ud,” siger Mikael Pedersen.

Muligt at redde økonomien
Han erkender blankt, at det selvfølgelig ikke er rart at komme til inkasso. Tålmodigt og med rolig stemmeføring forklarer Mikael Pedersen sine kunder, hvordan den nye virkelighed hænger sammen for dem. Selv synes han bedst om de sager, hvor det er muligt at redde kundernes økonomi i en svær situation.
”Både jeg og kunderne får mest ud af det, når jeg kan hjælpe dem med at få rekonstrueret deres økonomi, så de kan komme videre på en god måde,” siger Mikael Pedersen.
FTF-A rykkede ud
Selv havde Mikael Pedersen i sin rolle som tillidsmand også brug for assistance, da ledelsen i Nordea overvejede at outsource dele af hans afdeling.
”Vi fik besked om, at en del af vores arbejde skulle outsources til nogle eksterne inkassobureauer. Og i den forbindelse fik vi at vide, at et antal af os enten skulle have andet arbejde i banken eller flyttes med jobbet til det eksterne inkassobureau,” siger han.
I den forbindelse fik han hjælp fra FTF-A og Finansbundet til at afholde en række møder, hvor medlemmerne kunne få hjælp til at skrive ansøgninger og opdatere deres cv’er.
”Og det fungerede rigtigt godt. Men nu har vi fået at vide, at planerne om outsourcing ikke bliver så omfattende som forventet. Så for nogle er arrangementerne blevet en smule overflødige. Men jeg håber, at der kommer flere til det sidste møde, hvor vi skal høre om brugen af LinkedIn.”