Selv om han har et godt job, bruger Steffen Ussing tilbud fra FTF-A til at holde sig opdateret inden for sit arbejdsliv. Sidst deltog afdelingsdirektøren fra Sydbank i et kursus om brugen af det sociale netværk LinkedIn.
I modsætning til nogle fordomme kan en bankmands arbejde være alt andet end forudsigeligt ni til fire trummerum. Spørg bare Steffen Ussing i Sydbank.
Efter at have gennemført den almindelige bankuddannelse i Danske Bank, blev Steffen Ussing interesseret i den del af sit fag, der har med investeringer at gøre. Og det var netop, fordi alt er i bevægelse hele tiden – og uforudsigeligt.
”Jeg tænker, at det er lidt som at være politimand. Man ved ikke, hvad der sker, når man møder ind på arbejde. Det kan enten blive en rolig dag, hvor der ingenting sker på markederne. Eller det kan være en hektisk dag, hvor kurserne stiger. Omvendt kan det også være blodrødt, hvor aktierne falder med fire procent,” siger han.

Søge ny viden
Samtidig er man som investeringsrådgiver hyppigt i kontakt med sine kunder – nogle gange dagligt – hvorimod almindelige bankrådgivere i dag oftest har årlig kontakt med kunderne.
I dag har Steffen Ussing taget et par skridt væk fra at have kundekontakt. Som afdelingsdirektør i Sydbanks hovedkontor i Aabenraa har han ansvaret for det, der kaldes Private Banking – Investering, hvor banken betjener kunder med en formue ud over det almindelige.
”Ud over interessen for investeringsområdet har jeg fra 2007, hvor jeg blev investeringschef, også arbejdet med at dygtiggøre mig inden for ledelse. Og efter fem år fik jeg den stilling, som jeg har nu,” siger Steffen Ussing.
Selv om han har fået det, som han betegner som ”drømmejobbet” i Sydbank, kan han ikke slappe af. Selv som afdelingsdirektør er man hele tiden nødt til at søge ny viden.
”Nu er jeg virkelig for alvor kommet ned i motorrummet. Det foranderlige er dog stadig en del af min hverdag. Jeg kan da godt se i min kalender, hvad jeg skal lave i næste uge, men det er ikke sikkert, at ugen kommer til at forme sig sådan,” siger Steffen Ussing.
De faglige briller
Han erkender blankt, at han her og nu ikke har brug for sin a-kasse som sådan.
”Jeg bruger i stedet FTF-As forskellige tilbud som inspiration til mit arbejdsliv. Jeg deltog fx på et kursus om LinkedIn, hvor det var interessant at få et input til, hvordan vi som bank kan anvende de sociale medier. Før jeg kom på det kursus havde jeg det lidt sådan, at LinkedIn var en slags Facebook for voksne. Men det er meget mere end det,” siger Steffen Ussing.
Hver gang han får FTF-As nyhedsbrev løber han det igennem med de faglige briller på for at se, om der er noget, han kan bruge til at blive klogere på.